autosezam.pl

autosezam.pl – motoryzacja, mechanika

Intercooler
Motoryzacja

Intercooler a efektywność paliwowa: jak poprawa chłodzenia wpływa na spalanie?

Dla wielu klientów, decydujących się na zakup nowego samochodu, jednym z najważniejszych czynników determinujących to, na który model się zdecydują jest spalanie. Osobom takim zależy bowiem na płaceniu możliwie najmniej na stacjach benzynowych. Z drugiej strony najlepiej byłoby jednak, żeby jednocześnie samochód dysponował dużą mocą. Dla inżynierów zajmujących się projektowaniem nowych samochodów takie potrzeby klientów są niemałą zagwozdką. Osoby te są jednak na tyle kreatywne, że i z takiej sytuacji są w stanie wyjść obronną ręką. Wystarczy, że uda im się zwiększyć sprawność silnika, czyli sprawić, aby większa część energii zmagazynowanej w paliwie trafiła ostatecznie na koła. Jak to jednak zrobić? Jedną z możliwych odpowiedzi jest zastosowanie turbosprężarki.

Jak działa turbosprężarka?

Turbosprężarka wykorzystuje energię zawartą w spalinach wydostających się z komory spalania do napędzenia wirnika, który następnie przez wał napędza zimną stronę turbosprężarki, która to spręża powietrze, które następnie trafi do cylindra. Dzięki temu rośnie masa ładunku i ciśnienie, a to z kolei pozytywnie wpływa na wspomnianą wcześniej sprawność.

Przyda się również chłodnica międzystopniowa

Sprężanie powietrza ma jednak pewien fizyczny skutek, który nie jest przez inżynierów pożądany. Jest nim wzrost temperatury. Rozwiązaniem tego problemu jest zastosowanie chłodnicy międzystopniowej, która jest popularnie opisywana jako interkuler, czyli takiej jak te w linku: https://www.signeda.pl/chlodnice-samochodowe-c1332/interkulery-i-czesci-c1362

Intercooler działa na takiej samej zasadzie co główna chłodnica w samochodzie, czyli jest niczym więcej niż wymiennikiem ciepła. Odbiera ciepło ze sprężonego powietrza, które przez niego przepływa, i usuwa je poza układ.

Jak Intercooler wpływa na spalanie?

Dzięki temu, że powietrze, które ma się za moment stać częścią mieszanki paliwowo-powietrznej jest sprężone i chłodne, to proces jego spalania przebiega sprawniej, a co za tym idzie przy wykorzystaniu tej samej ilości paliwa możliwe jest uzyskanie większej mocy. Można na to też spojrzeć inaczej i stwierdzić, że tę samą pracę można wykonać przy użyciu mniejszej ilości paliwa, czyli de facto zmniejszyć spalanie. 

Materiał zewnętrzny